O nas
Centrum Zdrowego Życia zostało powołane Uchwałą Senatu Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach Nr AR001-3-XII/2022 z dnia 13 grudnia 2022 r. Na Dyrektora Centrum została powołana prof. dr hab. Aleksandra Żebrowska (Uchwała Nr AR001-4-XII/2022 Senatu Akademii Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach z dnia 13 grudnia 2022 roku) a funkcje jej zastępcy pełni dr Agnieszka Nawrat Szołtysik.
Centrum Zdrowego Życia zostało utworzone jako nowa jednostka badawcza, której celem jest realizacja badań naukowych zgodnie z wiodącymi tematami z obszaru nauk o zdrowiu i kulturze fizycznej, programowanie badań naukowych, działanie zapewniające finasowanie badań z potencjalnych źródeł finansowania zewnętrznego oraz promocja osiągnięć naukowych. Celem działalności Centrum Zdrowego Życia jest zapewnienie rozwoju naukowego we współpracy z Instytutem Sportu i Instytutem Fizjoterapii i Nauk o Zdrowiu oraz dążenie do komercjalizacji wyników działalności naukowej, we współpracy z Centrum Transferu Wiedzy i Akademickim Centrum Medycznym AWF Katowice.
Wartym podkreślenia jest fakt, że tematyka badań stanowi dopełnienie działań strategicznych Uczelni na rzecz promocji zdrowia poprzez aktywność fizyczną i zniesienie barier dla zdrowego stylu życia. Projekt wpisuje się w tematykę i cele realizowane w Zespole Naukowym Centrum Zdrowego Życia jednostki badawczej, którego członkowie są wykonawcami zadań w projekcie. Tematyka projektu jest także komplementarna z badaniami przeprowadzonymi w AWF Katowice podczas realizacji programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” w latach 2019-2022 nr projektu 019/RID/2018/19 dotyczących badania i wdrażania strategii wspierających zdrowe starzenie.
Problematyka badawcza Centrum Zdrowego Życia koncentruje się wokół trzech głównych tematów badań:
- Centrum badań wspierających zdrowe starzenie.
- Centrum badań dzieci i młodzieży oraz profilaktyki wad postawy.
- Centrum badań wydolności fizycznej, sprawności psychomotorycznej i zdolności kognitywnych.